lördag 2 juni 2018

UFO juni

Under våren har jag (tillsammans med bl a Idas handarbete, kanske även fler av er?) varit med i en KAL på Ravelry som heter Sock Madness. Den skiljer sig lite från andra knit alongs genom att det finns ett tävlingsmoment. Alla deltagare får naturligtvis lov sticka alla mönster, men för var omgång blir det färre och färre som är kvar i tävlingsdelen. Det var första gången jag deltog och jag har lärt mig mycket nytt, bland annat intarsia på runda stickningar och en teknik för mönster med långa flotteringar som heter Ladder Back Jaquard (LBJ, rekommenderas att kolla upp för den intresserade).

När KALen började var vi 48 personer i var grupp. Nu var det dags för sjätte omgången och från att vara fem deltagare i var grupp skulle det nu bara bli en kvar. Den personen ska sedan sticka en finalomgång mot de som vunnit i de andra grupperna. Mönstret Elica Diamantifera släpptes i tisdags eftermiddag och redan 24 timmar senare var det en supersnabb finska i min grupp som blivit klar med sitt par så att vi andra var utslagna. För egen del kändes det faktiskt rätt skönt. För att inte riskera att mitt resultat (två skaft och en halv fleegle heel-ökning) blir liggande som ännu ett UFO, tänker jag att det är lika bra att sticka färdigt dem nu i juni.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar